A kaszinók fényes, zajos, nyereményekkel teli világa mindenki számára vonzó. Ezt a hangulatot számos könyv, film, illetve ma már az online kaszinók is visszaadják. Az osztályteremben is lehetőség van arra, hogy egy kicsit izgalmasabbá tegyük az órákat, akár úgy, hogy a gyerekek számára még tudásanyagot is átadjuk. A tanárok és a tanítók a magyar kaszinó oldalak látogatásával gyűjthetnek ötleteket arra vonatkozóan, hogy hogyan tudják kiaknázni a kaszinójátékokat a tanulás érdekében. A következőkben néhány ötletet mutatunk arra vonatkozóan, milyen játékokkal lehet egyszerre szórakoztatni és tanítani a gyerekeket, anélkül, hogy a szerencsejátékot pozitív dologként mutatnánk be.
Kártyajátékok az osztályban
A kaszinók világában számos izgalmas kártyajátékot találhatunk, amelyeket némi módosítással és persze némi munkával átalakíthatunk úgy, hogy oktatási célokat szolgáljon. Ezek a játékok:
- Blackjack: a klasszikus blackjack még tétek nélkül is élvezhető játék. Matematika oktatásánál a fejszámolást lehet vele kiválóan gyakorolni. Szinte bármely korosztályban alkalmazható, azonban érdemes a hagyományos francia kártya helyett valamilyen, a korosztályhoz illő mintás kártyát találni. Ha emelni akarjuk a tétet, akkor lehet akár időre játszani, és döntéskényszerbe hozni a gyerekeket, hogy gyorsabban számoljanak fejben, és eldöntsék, hogy megállnak, vagy lapot kérnek.
- Baccarat: a baccarat speciális szabályainak köszönhetően egy nagyobb figyelmet igénylő játék, amelyet idősebb gyerekekkel érdemes játszani. A cél maradhat ugyanaz, mint az eredeti játékban, és a ház helyett egymás ellen is lehet játszani padonként. Bonyolíthatjuk a játékot azzal, hogy csak a páros lapok értékét számoljuk, vagy a 10 fölötti kártyáknak egyedi értéket adunk.
- Póker: a pókerről mindenkinek a blöffölés jut az eszébe, azonban a játékban nem csak az a lényeg. Az osztálytermi alkalmazás során például a sorbarendezés, a csoportosítás is gyakorolható vele, amellett, hogy a győzelem öröme elég sokat hozzáad az élményhez.
- Andar Bahar: ezt a játékot elég kevesen ismerik. Az alap változatban a játékos és a ház játszik egymás ellen. A lényeg, hogy húznak egy lapot, amit meg kell találni a pakliban. A második lap speciális helyre kerül, majd megkezdődik a leosztás: egy lap a játékosnak, egy lap a háznak. Akinél hamarabb kerül elő a lap párja, az nyer. Általában két paklival érdemes játszani. Az osztályteremben – főleg felsősöknél vagy középfokon – a valószínűség szemléltetésére lehet jó a játék, mivel arra lehet benne fogadni, hogy kinél jön elő hamarabb a joker lap, illetve arra is, hogy hány lap kerül leosztásra.
Rulett a tanteremben
Egy kaszinó nem lehet teljes rulett nélkül, amit a gyerekek biztosan nagyon fognak élvezni. A játék lényegét annyira be sem kell mutatni, hiszen mindenki ismeri. A rulettkerék pörgésével lehetséges akár a fizikai törvényekről is játékosítva beszélni, de mi inkább a valószínűségszámításhoz használnánk fel, akár úgy, hogy a különféle tét lehetőségeket bemutatjuk. Itt utalhatunk akár a gambler’s folly-nak nevezett jelenségre is, ami ugyebár azt takarja, hogy az emberek mindig azt mondogatják, hogy ha X-szer fekete volt, akkor Y-ra pirosnak kell lennie.
Kockajáték a tanteremben
A dobókocka egy olyan univerzális játék, amivel órákra és napokra elegendő ötletet lehet találni. A kaszinójátékok közül a craps, hi-lo és a sic bo azok, amelyek látványosak és izgalmasak. A craps például tökéletesen jó arra, hogy a valószínűséget mutassuk be, vagy a gyerekeknek szemléltessük, hogy melyik számot lehet a legtöbbször kirakni. A sic bo és a hi-lo a fejben számlálást is segítheti.
Ezekkel az ötletekkel reméljük adtunk némi inspirációt arra, hogy a kaszinóhangulatot az osztályterembe vidd, és ne félj játszani a tanulókkal.