A hitelesség, a népszerűség, az alaposság és a tartalmi gazdagság vonalán írható le leginkább a minőségi újságírás, melynek megteremtésében az értékrend az egyik legfontosabb tényező – vélték a Felsőoktatási Média Konferencia meghívott vendégei.
Kepes András, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola dékánja, Stumpf András, a Heti Válasz újságírója, valamint Bajnai Zsolt, a Kultúra.hu főszerkesztője Minőségi tartalmak kreatív köntösben címmel értekeztek többek közt a minőségi információátadás jellemzőiről és arról, valóban eltűnőben van-e a mester-tanítvány viszony.
Hazánkban is szükség lenne egy olyan információéhes, polgári középrétegre, amely pénzügyileg is megengedheti magának, hogy a mostaninál szélesebb körben tájékozódjon hetilapokból, valamint tematikus magazinokból. Az újságírókat hatalmas kihívás elé állítja, hogy hiányzik ez a fajta befogadó közeg – véli Stumpf András, a Heti Válasz újságírója.
Ugyanakkor, Kepes András szerint maga a sajtó teremtette meg azt a közeget, amely „nem olvas minket”, így fontossá válik tisztázni a minőségi újságírás fogalmát is. A BKF dékánja emlékeztetett a rendszerváltás előtti időkre, amikor még úgy vélték, ha megszűnik a politika sajtóra gyakorolt nyomása, az vezet majd a minőséghez. Szerinte ennél a témánál azt a kérdést is fontos tisztázni, hogy az olvasók formálása szétválasztható-e az informálástól. Felhívta a figyelmet, hogy a gazdasági és politikai nyomás eltávolítja a sajtót a minőségtől.
Stumpf András szerint a minőség eléréséhez fontos betartani a szakma egyik legfőbb, tényközlésen alapuló szabályát. Abban pedig, hogy valaki milyen mélyen néz utána a dolgoknak egy bizonyos belső mérce, tartás segíti – vélekedett. „A lényeg, hogy milyen az illető jelleme. A többi már tanulható”.
A jó újságíró megkülönböztető jegyei a látásmódja és tisztessége, emellett fontos az alapos felkészülés és az, hogy az ember sose adja el magát. Munkájában az első szempont pedig a közjó védelme kell, hogy legyen – fejtette ki a BKF dékánja. A kerekasztal résztvevői a minőségi újságírást a hitelesség, a népszerűség, az alaposság és a tartalmi gazdagság vonalán írták le; megteremtésében az értékrend az egyik legfontosabb tényező. Bajnai Zsolt ezzel kapcsolatban kiemelte, hogy ezek mellett azonban a nyelvi helyesség és precizitás is elengedhetetlen, valamint, hogy a feldolgozni kívánt téma érdeklődésre tartson számot.
A beszélgetésen többek közt szóba került az újságírás oktatásának jelenlegi helyzete is; kiderült, hogy nemzetközi viszonylatban egyedülálló módon, nemcsak a klasszikus értelemben vett újságíróképzés hiányzik a hazai oktatási palettáról, hanem a szerkesztőségekben régen kialakult mester-tanítvány viszony is eltűnőben van, mert az újságíróknak egyszerűen nincs már kapacitásuk arra, hogy munkájuk mellett napi szinten foglalkozzanak az utánpótlás kinevelésével. Bajnai Zsolt hangsúlyozta: nem tartja előremutatónak az egyetemek, illetve főiskolák keretein belül működő újságírásképzést; szerinte az a legideálisabb, ha a leendő újságírók szereznek maguknak egy jó alapdiplomát és utána beiratkoznak egy-egy lap saját műhelyébe, vagy egyéves újságírásképzésre, ugyanis „ezt a szakmát igazán menet közben lehet megtanulni”.
Közösségi képregény a Hegyaljáról
A Hegyalja közösségi médiában betöltött szerepéről számolt be Saliga Enikő médiakapcsolati vezető és Bukovinszky Béla főszervező, a Magyar Fesztivál Szövetség alelnöke. „Nem ugyanúgy kommunikálunk a facebookon, mint például a hírlevelünkben, vagy a Twitteren, teljesen mást tartunk fontosnak a különböző felületeken” – mondta el kommunikációs fogásaikról Bukovinszky Béla. A formát tekintve ma már rajzokba ágyazott tartalmakkal igyekszenek elérni a fiatalokat, a kommunikációban pedig bloggerek segítségét is kérik. Figyelnek a változásokra, tehát az immár kevésbé népszerű közösségi oldalakat sem úgy kezelik már, mint korábban. A népszerűsítésre tavaly elindult a www.tegyelfelanagyszinadra.blog.hu oldalon egy közösségi képregény, aminek idén lesz majd egy folytatása – ebben együttműködtek a Szegedi Ifjúsági Napokkal és a FEZEN-nel is. Elmondták: céljuk, hogy költséghatékonyan érjék el a fesztiválozókat. Tavaly 60 százalékkal nőtt a Hegyalja rajongótábora, amelyben a közösségi képregény terjesztésén túl a mémek is segítettek. Elmondták: 2012. március 1. és július 31. között összesen 36 768 267-en találkoztak a facebookon a Hegyalja facebook tartalmaival. Bukovinszky Béla elmondta: a Tisza szennyezése kapcsán korábban a fesztiválkommunikáción túl egyéb eszközhöz kellett nyúlni az érdeklődés felkeltésére, de volt, amikor a fő üzenetet a repohár akció, tehát a környezetvédelmi szempont képezte, most pedig megosztó jelszóval hívják fel a fesztiválozók figyelmét. Idén az „Igazi fesztivál igazi arcoknak” felhívással várják a fiatalokat június 25. és 30. között. Turisztikai és könnyűzenei attrakció mellett számos egyéb jellemvonással bír a rendezvény, például hangsúlyt fektetünk a kultúrára, tavaly pedig elindult a karriergyár, ahol fesztiválkörnyezetben kaphattak elhelyezkedési tippeket a fiatalok. A Munkaügyi Hivatal idén már arra is felkérte őket, hogy a nyakkendő nélküli karriertanácsadást más fesztiválokra is elvigyék.