Projektmódszer
Tanuló centrikus tanári viselkedés, amely inspiráló. Mindent meg kell teremteni ahhoz, hogy a tanuló alkotni tudjon, kiteljesedhessen.
A teljes anyagot most 20%-os kedvezménnyel rendelheti meg!
Feltételei:
– életkori sajátosságoknak megfelelő rajzi tudás kialakítása
– technikai sokszínűség
– meg kell tanítani tanulni a gyerekeket
– kompetencia alapú oktatás
A projekt megvalósulásakor:
– fontos hogy magáénak érezze a feladatot, felfedezze az ismereteket a tanuló — elmélyüljön számára érdekes, fontos témákban
– differenciált feladatok adhatók, vizuális és értelmi képességek szerint
– fontos hogy kialakuljon bennük egy vizuális képi világ, amellyel ki tudják magukat fejezni
– a munka során az önálló alkotóképesség fejlesztése a legjelentősebb cél
A tanár legfontosabb feladata a projekt során, hogy a megakadásoknál tárgyi és szellemi támasz legyen. Jó motiváló képességgel rendelkezzen.
A projekt tervezése:
-CÍM minél fantáziaindítóbb legyen, lehetőséget adjon a kutatásra, több oldalról megközelíthető legyen.
-IDŐTARTAM nagyon fontos, hogy adjunk időt a kifutásra. Eltérő egyéni haladási ütem. De egy HATÁRIDŐT ki kell tűzni, hogy céltudatosan haladjon.
– milyen lesz a PORTFÓLIÓJA, hogyan tálalja majd
– milyen TÉMÁT, TÉMÁKAT, mutat be az anyagában
– milyen KUTATÁSI MÓDSZERT választ
-TARTALOM jegyzék—> feladatterv-àennyit szeretnék, ennyi időm van…
-BORÍTÓ tervek
Értékelési szempontok:
– vizuális közlési nyelve
– produktivitása
– kreativitása
– szakmai ismeretek: technika, művészettörténeti ismeretek
– hogyan tudja megoldani, mennyit kísérletezik, stb.
– kompozíció, színhasználat, a mondanivaló alátámasztására
– a kutatási anyag beleszövése a képi mondanivalóba
– a projekt egysége
A projekt lehet:
– multidiscipliáris – több tanár bevonásával- pl: projekthetek, komplex művészeti nevelés
– tantárgyi
– csoportos
– egyéni
Tehetségfejlesztő vizuális projektek: Az ókori Egyiptom
Témakörök:
- I. Írásjelek, a képírás ábécéje, a hieratikus írás
Az istenek és jelképeik
A fáraók és a hatalom jelképei
Tevékenységek: gipszfaragás, ytong faragás, tusrajzok, grafikai lapok
- II. A királyi pár, temetkezés-balzsamozás
Tevékenység: A királyi pár elkészítése – gipszes géz dombormű
- III. A falfestészet, egyiptomi ábrázolások, festékek és technikák
A sírkamrák díszítése, jellegzetes ábrázolási módok
Tevékenység: falfestés eredeti motívumok felhasználásával folyosó vagy terem dekorációként
- IV. Művészi tárgyak, kvarcitszobrok, kézműves tárgyak
Tevékenységek: ytong faragás, fémdomborítás, tűzzománc
- V. A társadalom felépítése. Rang és ruházat
Öltözet, ékszerek, az ókori egyiptomi divat
Tevékenységek: ruházat varrása és megfestése esetenként,
nyakékek, melltűk készítése tűzzománccal,
fém domborítással, ékszer készítés drótozással
Bármely felső tagozatos évfolyamon kedvelt téma lehet. A projekt anyagát javaslom kiállításként bemutatni. Nagyszerűen ki lehet egészíteni vele az alapfokú művészetoktatás követelményeit, kitűnő lehetőséget biztosít a tehetségfejlesztésre. Akár egy egész képzőművészeti tábor anyaga is lehet.
I. Témakör: Írásjelek, a képírás ábécéje, az istenek és
jelképeik, történetek a sírkamrák falairól
Tanulói tevékenységek: gipszfaragás, ytong faragás, grafikai lapok, fémdomborítás
Az alábbi képanyagok alapján javaslom megbeszélni az ábrázolások technikáját / először kontúrvésés majd festés/, a kompozíciót, a mondanivaló kiemelését és hieroglifákkal való alátámasztását. Az időbeliség kifejezését, valamint a legjellemzőbb nézetek szerinti ábrázolást
II. Széthi ajándékot ad a napistennek. A királyok völgyében található az ábrázolás az uralkodó sírbejáratánál.
A napisten nappali alakja: a sólyomfejű Ré-Harahti
Gipszfaragás:
Első lépés a tervkészítés – ehhez kutatás az érdeklődésüket felkeltő részekből. Pl.: a Holtak könyve, csillagképek, fáraóábrázolások, az istenek és jelképeik. A tervkészítésnél fontos tisztázni és jelölni mit fognak mélyíteni, bevésni, hogy a kívánt forma megjelenjen.
II. Gipsz alapok kiöntése.
III. A terv átkarcolása a gipsz alapba.
IV. Vésés és a szélek reszelése, kicsit domborítása, finomítása.
V. Festés: Akvarellel vagy temperával.
Ytong faragás
A kövek megfelelő méretre szabása.
A terv felrajzolása a kőre
A kontúrok bevésése.
A szélek finomítása, domborítása.
/Egy kép/
Pillanatképek munka közben nyári táborban:
Ízelítő a kész alkotásokból:
Grafikai lapok, fémdomborítás a témakörhöz kapcsolódóan:
Kapcsolat más tudományágakkal (komplexitás)
- Antropológia
- Művészettörténet
- Történelem
Képességek, készségek fejlesztése a projekt során
- Vizuális megfigyelőképesség
- Vizuális érzékenység
- Motívumok, jelek megfigyelése
- A látott, tapasztalt világ kreatív átírásának képessége
- Kutatás, elmélyülés adott témában
- Kompozíciós elrendezések tudatos alkalmazása
- Helyes és célnak megfelelő eszközhasználat
- Egyéni és csoportos munkavégzés
- A megismert technika minél változatosabb alkalmazása
Javasolt órakeret: tevékenységenként legalább 4×2 óra.
Eszközigény: modellgipsz, linómetsző készlet, dörzspapír, akvarell, tempera, ytong falazó elemek, ráspoly, vésők, reszelők, fotókarton, tus, kenőcsös tubus.
Felhasznált irodalom:
Zahi Hawass – Királysírok Thébában
Joyce Tyldesley – Egyiptom
Abigail Wheatley – A festészet története
Ibos Éva – Sipos Norbert – A művészet atlasza
Jó szórakozást és gyönyörű alkotásokat kívánva!
rajztanár
Most 20%-os kedvezménnyel rendelheti meg kiadványunkat!
Tehetségfejlesztő vizuális projektek: Az ókori Egyiptom
Kiadványunk további témakörei:
• I. Írásjelek, a képírás ábécéje, a hieratikus írás
Az istenek és jelképeik
A fáraók és a hatalom jelképei
Papirusz tekercsek
Tevékenységek: gipszfaragás, ytong faragás, tusrajzok, grafikai lapok
• II.A királyi pár, temetkezés-balzsamozás
Tevékenység: A királyi pár elkészítése – gipszes géz dombormű
• III. A falfestészet, egyiptomi ábrázolások, festékek és technikák
A sírkamrák díszítése, jellegzetes ábrázolási módok
Tevékenység: falfestés eredeti motívumok felhasználásával folyosó vagy terem dekorációként
• IV. Művészi tárgyak, kvarcitszobrok, kézműves tárgyak
Tevékenységek: ytong faragás, fémdomborítás, tűzzománc
• V. A társadalom felépítése. Rang és ruházat
Öltözet, ékszerek, az ókori egyiptomi divat
Tevékenységek: ruházat varrása és megfestése esetenként
nyakékek, melltűk készítése tűzzománccal,
fémdomborítással
Bármely felső tagozatos évfolyamon kedvelt téma lehet. A projekt anyagát javaslom kiállításként bemutatni. Nagyszerűen ki lehet egészíteni vele az alapfokú művészetoktatás követelményeit, kitűnő lehetőséget biztosít a tehetségfejlesztésre. Akár egy egész képzőművészeti tábor anyaga is lehet.
Most 20%-os kedvezménnyel rendelheti meg a
Tehetségfejlesztő vizuális projektek: Egyiptom
Az adatlap kitöltése nem jár vásárlási kötelezettséggel!